Telefon: +48 58 350 11 00 Email: sekretariat@pkm-sa.pl

Wiecha na budynku Lokalnego Centrum Sterowania PKM

Na budynku Lokalnego Centrum Sterowania PKM, obok planowanego przystanku PKM Matarnia, 12 listopada 2013 r. odbyła się tradycyjna uroczystość zawieszenia wiechy. Wzięli w niej udział m.in.: poseł Stanisław Lamczyk, prezes PKM S.A. Krzysztof Rudziński oraz przedstawiciele generalnego wykonawcy, firmy Budimex S.A. Wydarzenie to było też okazją do pierwszego podsumowania prac wykonanych do tej pory na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W listopadzie mija bowiem pół roku, od momentu przekazania placu budowy generalnemu wykonawcy.


W ciągu minionych sześciu miesięcy – czyli 25 proc. całego czasu przewidzianego na realizację inwestycji – wykonanych zostało już ok. 30 proc. planowanych robót. Dzięki temu udało się wykonawcy wypracować wystarczający „zapas”, aby ewentualna zimowa przerwa w pracach budowlanych nie wpłynęła na harmonogram całej inwestycji

Przez  pierwsze pół roku budowy PKM (V-XI 2013) udało się wykonać m.in.:

  • 7 z 41 obiektów inżynieryjnych (4 wiaduktu kolejowe + 3 przejścia pod torami składane z gotowych elementów prefabrykowanych); kolejne 2 obiekty zostaną ukończone jeszcze w listopadzie 2013 r.
  • Budynek Lokalnego Centrum Sterowania PKM (ukończony w stanie surowym).
  • Wszystkie podpory najtrudniejszych obiektów inżynieryjnych na trasie PKM: 950-metrowej estakady przy lotnisku oraz 160-metrowej estakady przy pętli tramwajowej na Strzyży. Na obu obiektach trwa obecnie montaż szalunku i zbrojenia pierwszych przęseł, których betonowanie planowane jest jeszcze w 2013 r.
  • Fundamenty 4 z 8 przystanków PKM (Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino). Pozostałe przystanki połączone są konstrukcyjnie z sąsiadującymi z nimi wiaduktami (Niedźwiednik, Matarnia) lub wręcz posadowione na estakadach (Port Lotniczy, Strzyża), które również są już realizowane.
  • Prawie 2-kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego w Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska. W tym miejscu trwa już wysypywanie ostatniej warstwy tłucznia, na którym bezpośrednio kładzione będą już podkłady i szyny (pierwsze szyny zostały zwiezione na budowę 6.11.2013 r.). Jak tylko cały niezbędny materiał dotrze na plac budowy i pogoda na to pozwoli, to już na początku 2014 r. Budimex planuje wykonać w tym miejscu pierwszy odcinek torowiska PKM!
  • Odhumusowanie całej 18-kilometrowej trasy PKM, wyrównanie i stabilizacja terenu, wykonanie dużej części robót ziemnych.
  • Wyburzenie (w okresie VI-VIII 2013) wszystkich pozostałości historycznych wiaduktów dawnej kolei kokoszkowskiej, w tym słynnego Mostku Weisera na gdańskiej Strzyży, któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna.

Aktualne informacje z budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zamieszczamy na bieżąco na naszym profilu na Facebooku.

Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. | Wszelkie prawa zastrzeżone.