Nowy wariant przebiegu PKM przez Firogę

Przedstawiciele PKM S.A. spotkali się 6 kwietnia 2011 r. z mieszkańcami gdańskiej dzielnicy Firoga, aby omówić postulowane przez nich zmiany w projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy wariant zakłada odsunięcie o ok. 200 m linii PKM od ul. Nowej Słowackiego, dzięki czemu wyburzonych będzie musiało zostać 5, a nie 9 budynków – jak pierwotnie planowano. Dzięki temu ocaleją m.in. dwa zakłady pracy, zatrudniające około 20 osób.


Nowa propozycja przebiegu linii PKM przez Firogę jest bezpośrednim efektem lutowych konsultacji społecznych projektu. Mieszkańcy tej dzielnicy Gdańska zaapelowali wówczas do przedstawicieli spółki PKM S.A. o ponowne przeanalizowanie przebiegu kolei metropolitalnej, tak aby ocalić m.in. istniejące w tym miejscu zakłady pracy.

Zgodnie z postulatami mieszkańców, projektanci pracujący dla PKM S.A. odsunęli linię kolejową od ul. Nowej Słowackiego na tyle, na ile było to możliwe, przy zachowaniu wymaganych dla projektu profili łuków oraz konieczności ominięcia znajdującej się w pobliżu wieży kontroli lotów gdańskiego lotniska. W efekcie powstał nowy wariant przebiegu PKM przez Firogę, który 6 kwietnia 2011 r. spółka PKM S.A. przedstawiła właścicielom kilkunastu nieruchomości z tej dzielnicy, w których sąsiedztwie lub przez które przechodzić będzie kolej metropolitalna.

W spotkaniu zorganizowanym w Szkole Podstawowej nr 82 w Klukowie wzięło udział ponad dwadzieścia osób. Większość z nich przychylnie przyjęła nową propozycję przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy projekt – oprócz ominięcia zakładów pracy i mniejszej liczby wyburzeń – pozwolił również na zaprojektowanie przejścia dla pieszych pod torami do ul. Szybowcowej oraz umożliwia budowę w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM (roboczo nazwanego Dolina Krzemowa) – jeśli w przyszłości zajdzie taka potrzeba (aktualne analizy marketingowe wykonane przez Inicjatywę JASPERS nie uzasadniają budowy przystanku w tym miejscu).

Lutowe spotkania z mieszkańcami miału na celu m.in. zebranie uwag i opinii mieszkańców do projektu PKM i uwzględnienie ich tam, gdzie było to możliwe i uzasadnione społecznie – tak jak stało się to właśnie na Firodze. Niestety, przy tak dużym projekcie nie da się całkowicie uniknąć sytuacji, w których konieczne jest zajęcie pod inwestycję całości lub części prywatnych nieruchomości. Priorytetem dla PKM S.A. jest jednak taka ochrona interesów właścicieli działek, aby tam gdzie tylko to możliwe zachować obiekty budowlane i poprowadzić tory lub drogi przez tereny niezabudowane. Dzięki temu na całym 20-kilometrowym odcinku PKM zajdzie konieczność tylko kilkunastu wyburzeń budynków pod tę inwestycję.

This entry was posted in aktualnosci. Bookmark the permalink.

Comments are closed.