Telefon: +48 58 350 11 00 Email: sekretariat@pkm-sa.pl

Linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Pomorska Kolej Metropolitalna to wieloletni i największy projekt komunikacyjny Samorządu Województwa Pomorskiego. Jego celem jest podniesienie poziomu spójności społecznej i gospodarczej Województwa Pomorskiego, poprzez wdrożenie zintegrowanego z układem komunikacji publicznej Metropolii Trójmiejskiej systemu kolei regionalnej pod nazwą Pomorska Kolej Metropolitalna. Projektobejmuje swoim zasięgiem głównie obszar aglomeracyjny Trójmiasta i przylegające powiaty (kościerski, kartuski).

PKM cechuje wysoka komplementarność z innymi projektami infrastrukturalnymi realizowanymi na terenie województwa oraz założeniami polityki gospodarczej, transportowej i środowiskowej wdrażanej na wszystkich szczeblach: od miast i regionu aż po zapisy dokumentów Unii Europejskiej. PKM jest także istotnym wkładem Pomorza w działania zmierzające do redukcji emisji CO2 i gazów cieplarnianych.

Dzięki uruchomionej we wrześniu 2015 r. linii PKM tysiące mieszkańców Pomorza może obecnie szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu. Pomorska Kolej Metropolitalna to nie tylko niebanalna architektura z charakterystycznymi czerwonymi wiatami oraz przyjazne dla pasażerów przystanki i węzły przesiadkowe, ale przede wszystkim nowoczesne i wygodne pociągi obsługiwane przez PKP Szybką Kolej Miejską w Trójmieście oraz POLREGIO. W pierwszym pełnym roku funkcjonowania linii PKM (2016) przewiozły one ponad 2 miliony pasażerów, a rok później (2017) pasażerów było już ponad 3 miliony, a w 2018 przekroczone zostały 4 miliony!
 
Z otwarcia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień, które generują największe potoki pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM. Ma tu mieszkać nawet 40 tys. osób i to m.in. dla nich powstała ta zupełnie nowa linia kolejowa. PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut.
 
W ramach projektu PKM, trójmiejska SKM obsługuje łącznie aż cztery trasy:
 
  • aglomeracyjną: Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna,
  • trzy regionalne:
    – Gdańsk Główny – Kartuzy,
    – Kościerzyna – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna,
    – Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna.
 
I to właśnie regionalna część projektu PKM rozwija się najdynamiczniej. Bo właśnie dzięki dojazdowi z głębi województwa do metropolii trójmiejskiej koleją mogą zaoszczędzić najwięcej czasu i pieniędzy.
 
Mieszkańcy Kartuz dzięki PKM mogą dojechać do Gdańska Głównego w niecałą godzinę, natomiast dojazd z Żukowa do Gdańska Wrzeszcza – w przypadku przyspieszonych pociągów z Kościerzyny – zajmuje zaledwie 25 minut. Są to czasy nieosiągalne dla transportu samochodowego, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy przejazd na tych samych trasach samochodem może być nawet dwukrotnie dłuższy. Można także podjechać na przystanek PKM własnym autem, zaparkować je na bezpłatnym parkingu i kontynuować podróż pociągiem, nie martwiąc się o brak wolnych miejsc parkingowych w centrum metropolii. Do przystanków PKM można też dojechać rowerami, dla których również wybudowane zostały specjalne parkingi.

 

Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego

Mieczysław Struk
Marszałek Województwa Pomorskiego

- Dziś możemy z satysfakcją powiedzieć, że udało się nam wybudować prawie 20 km zupełnie nowej linii kolejowej, z ośmioma przystankami oraz najnowocześniejszymi w Polsce systemami sterowania ruchem i bezpieczeństwa na kolei. Satysfakcja jest tym większa, że Pomorska Kolej Metropolitalna to pierwsza od prawie 40 lat wybudowana od podstaw linia kolejowa w Polsce oraz pierwsza w naszym kraju linia wybudowana nie przez PKP, lecz przez samorząd wojewódzki! Chociaż sama budowa PKM trwała tylko dwa lata, to pamiętać trzeba, że poprzedziło ją blisko pięć lat żmudnych przygotowań i drobiazgowego planowania całej inwestycji, prac projektowych, analiz różnych rozwiązań technicznych oraz zdobywania niezbędnych pozwoleń i decyzji administracyjnych. To i tak niezwykle szybkie tempo realizacji tak wielkiej – można dziś powiedzieć wprost – epokowej dla województwa pomorskiego, a w szczególności dla metropolii trójmiejskiej, inwestycji. Już od jesieni 2015 roku mieszkańcy Trójmiasta mogą jeździć nowym odcinkiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na lotnisko i na Kaszuby. Ten projekt zmienił i wciąż zmienia oblicze komunikacyjne całej metropolii oraz całego Pomorza. To efekt pracy wielu osób, wielu instytucji, pracowników i robotników. Dziś jesteśmy wdzięczni tym wszystkim, dzięki którym kolej, o której marzyliśmy przez kilkadziesiąt lat, stała się faktem. Wystarczy porównać zdjęcia terenów PKM sprzed rozpoczęcia budowy i obecnie, aby przekonać się, jak bardzo inwestycja już zmieniła krajobraz Gdańska i całej metropolii. A to dopiero początek tego procesu… Linia PKM wyznaczyła w Gdańsku i na Pomorzu nowy korytarz transportowy, wokół którego powstaje nowoczesna infrastruktura, zarówno kolejowa, jak i mieszkalna oraz biznesowo-usługowa. Można powiedzieć, że wraz z budową kolei metropolitalnej buduje się całe miasto i region. Aby się o tym przekonać, wystarczy zobaczyć obiekty inżynieryjne PKM, które już na trwałe wpisały się w krajobraz metropolii oraz nowe osiedla mieszkaniowe, powstające lub planowane w sąsiedztwie PKM. Także coraz więcej inwestorów zainteresowanych jest lokalizacją swojego biznesu w pobliżu nowej linii kolejowej, która zapewni szybkie dotarcie do nich zarówno pracownikom, jak i klientom. Budowę PKM można porównać do powstania Szybkiej Kolei Miejskiej w latach 50. ubiegłego wieku. Wówczas też była to wizjonerska inwestycja, w dużej części biegnąca przez niezurbanizowane obszary, która obecnie stanowi kręgosłup komunikacyjny całego Trójmiasta. Podobnie w niedalekiej przyszłości nikt nie będzie sobie wyobrażał sprawnej komunikacji publicznej w naszym regionie bez Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a niezagospodarowane dziś jeszcze tereny wzdłuż nowej linii kolejowej szybko zamienią się w lokalne centra i tętniące życiem nowe dzielnice.

Dokumentacja

Studium wykonalności Pomorskiej Kolei Metropolitalnej „Kolej Metropolitalna w Trójmieście. Badanie podróży (projekt 2007 017 PL MUN RAL)” Analiza marketingowa PL 03112010 Raport Oddziaływania na Środowisko

Czytaj więcej »

Mapy

Aktualny schemat linii PKM – obowiązujący po korekcie rozkładu jazdy z 9.12.2018 r.: Schemat linii kolejowych Województwa Pomorskiego: Wcześniejsze oraz archiwalne wersje schematów linii PKM:

Czytaj więcej »
Pomorska Kolej Metropolitalna S.A.
ul. Budowlanych 77, 80-298 Gdańsk
KRS: 0000365210 | NIP: 5833103672 | REGON: 221037360