Telefon: +48 58 350 11 00 Email: sekretariat@pkm-sa.plUnia Europejska

Porozumienie w sprawie „bajpasa kartuskiego” podpisane

Samorząd Województwa Pomorskiego PKM SA i PKP Polskie Linie Kolejowe SA zawarły oficjalne porozumienie w sprawie wspólnej realizacji do końca 2021 r. tzw. „bajpasa kartuskiego”.
 
Umowę w siedzibie PKP PLK w Warszawie podpisali marszałkowie Mieczysław Struk i Ryszard Świlski, prezes PKM Grzegorz Mocarski oraz przedstawiciele PKP PLK: prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK Andrzej Osipów i wicedyrektor Jarosław Wałaszewski. W uroczystości uczestniczył również również Stanisław Lamczyk, poseł na sejm RP.

Tzw. „bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 (Gdańsk Kiełpinek – Kokoszki – Stara Piła) i 229 (Stara Piła – Glincz). Ma ona powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od blisko 4 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201. Dzięki powstaniu tzw. „bajpasa kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.

Przedstawiciele Województwa Pomorskiego, PKP PLK i PKM chwilę po podpisaniu porozumienia.

Podpisywane przez Województwo Pomorskie i obie kolejowe spółki (PKM SA i PKP PLK SA) porozumienie zakłada wspólne przygotowanie do końca 2021 r. trasy objazdowej dla pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr 229 i 234 oraz uruchomienie go na czas trwania modernizacji i elektryfikacji linii 201. Zgodnie z porozumieniem, prace przy tym projekcie będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Województwa Pomorskiego spółkę PKM przy współpracy z miastem Gdańsk). Całość realizowana będzie przy ścisłej współpracy wszystkich stron porozumienia.

Co ważne, po zakończeniu funkcji objazdowej tzw. „bajpasa kartuskiego” Województwo Pomorskie deklaruje w porozumieniu gotowość dalszego utrzymania przewozów pasażerskich na odbudowanych liniach kolejowych 234 i 229. Dzięki temu mieszkańcy zyskają stałe, dodatkowe połączenie kolejowe z metropolią trójmiejską, powiązane z uruchomioną w 2015 roku – również przez samorząd wojewódzki – siecią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W tym miejscu, na wysokości trójmiejskiej obwodnicy, tzw. bajpas kartuski będzie się łączył z linią PKM.

Pomorska Kolej Metropolitalna S.A.
ul. Budowlanych 77, 80-298 Gdańsk
KRS: 0000365210 | NIP: 5833103672 | REGON: 221037360