Z nowych przystanków PKM Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny już korzystają pasażerowie

Uruchomione 10 grudnia 2017 r. nowe przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni otworzyły nowe obszary tego miasta na transport szynowy. Wielkie możliwości stoją zarówno przed przystankiem Gdynia Karwiny, który powstał w sercu miejskiej zabudowy tuż przy przystankach komunikacji miejskiej, jak i przed przystankiem Gdynia Stadion, który na co dzień obsługuje pobliskie biurowe zagłębie przy ul. Łużyckiej, a okazjonalnie sportowe i rozrywkowe imprezy odbywające się na sąsiednich obiektach Gdyńskiego Centrum Sportu. Zainteresowanie pasażerów nowymi przystankami w pierwszych dniach ich funkcjonowania pokazuje, że mieszkańcy rzeczywiście na nie czekali.

Z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion 8 grudnia 2017 r.  odbyła się w Gdyni konferencja podsumowująca kilkuletnią realizację projektu PKM. Wzięli w niej udział przedstawiciele instytucji zaangażowanych w realizację projektu PKM, a także Urzędu Transportu Kolejowego i Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Bezpośrednio po konferencji obyło się symboliczne otwarcie obu gdyńskich przystanków PKM i pierwszy przejazd pociągiem pomiędzy Stadionem a Karwinami.

Przystanek Stadion został oficjalnie otwarty w sposób nawiązujący do jego nazwy. Na schodach prowadzących na przystanek zawisła siatka bramki, a marszałek Mieczysław Struk przygotowaną przez nas piłkę podał zawodnikowi Arki Gdynia Krzysztofowi Sobierajowi, który wbił ją do siatki – w ten sposób symbolicznie otwierając przystanek PKM Gdynia Stadion. Natomiast otwarcie przystanku Gdynia Karwiny miało artystyczny charakter -  pierwszych gości wysiadających na Karwinach przywitali młodzi artyści z Teatru Muzycznego w Gdyni, z własną wersją piosenki „Jedzie pociąg z daleka” pt. „Łączy ludzi PKM”.


Dwa dni później – 10 grudnia – obył się „Dzień Otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni”. Dla wszystkich mieszkańców i miłośników kolei, którzy odwiedzili w pierwszym dniu funkcjonowania przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion przygotowaliśmy 2,5 tys. specjalnych pamiątkowych biletów. Ostatnie z nich rozdaliśmy kilka minut przed godz. 13., co oznacza, że… nowe przystanki PKM w Gdyni pierwszego dnia odwiedziło co najmniej 2.500 osób! Dodatkowo dla najmłodszych naszych gości czekały kolejowe lizaki, a na przystanku Gdynia Stadion także… maskotka Arki Gdynia z klubowymi gadżetami.

Ważnym wydarzeniem jakie towarzyszyło oddaniu do użytku przystanku PKM Gdynia Karwiny było odsłonięcie i poświęcenie przez proboszcza Parafia Św. Wawrzyńca – Gdynia Wielki Kack pamiątkowej tablicy postawionej w pobliżu miejsca, w którym od 1947 r. stał przydrożny krzyż, usunięty w związku z budową przystanku PKM Gdynia Karwiny. Treść odsłoniętej dziś tablicy przypomina historię stojącego w tym miejscu przez 70 lat krzyża:

” W tym miejscu w latach 1947-2017 stał krzyż upamiętniający
śp. Józefa Szczygielskiego, kolejarza z Wielkiego Kacka,
który 1 września 1939 r. zginął na polu chwały za Wiarę i Ojczyznę,
pełniąc służbę na pobliskiej linii kolejowej.

Wykonany przez tormistrza Bernarda Wansela
z synami Alfonsem i Władysławem
krzyż odsłonięty i poświęcony został we wrześniu 1947 r.
przy okazji uroczystości oddania do użytku odbudowanego po II wojnie światowej wiaduktu nad torami kolejowymi.
W marcu 2017 r., w związku z budową przystanku PKM Gdynia Karwiny,
krzyż został zdemontowany, a w jego lokalizacji w grudniu 2017 r.
postawiona została pamiątkowa tablica.
W uroczystości odsłonięcia i poświęcenia tablicy pamiątkowej
udział wzięli przedstawiciele:
Parafii Św. Wawrzyńca w Gdyni,
Samorządu Województwa Pomorskiego
i Miasta Gdyni.”

Wyjątkowym gościem tej uroczystości był wnuk poległego w tym miejscu w 1939 r. kolejarza – Roman Szczygielski, który odsłonił pamiątkową tablicę wraz z księdzem proboszczem Jarosławem Piotrowskim, wiceprezydent Gdyni Katarzyną Gruszecką-Spychałą i prezesem PKM SA Grzegorzem Mocarskim. Pamiątkową tablicę można zobaczyć przy schodach prowadzących na peron 2 przystanku PKM Gdynia Karwiny, od strony Wielkiego Kacka.

Schemat wszystkich połączeń kolejowych możliwych z przystanku Gdynia Karwiny od 10.12.2017 r.

Nowy przystanek Gdynia Karwiny daje znacznie więcej możliwości podróżowania niż mogłoby się wydawać po pierwszym spojrzeniu na rozkład jazdy. Od nowego rozkładu jazdy w dni robocze zatrzymuje się na nim 18 pociągów jadących do Gdańska Wrzeszcza, trzy do Kościerzyny oraz 22 do Gdyni Głównej (19 z Gdańska Wrzeszcza i trzy z Kościerzyny).

Co ważne, czas podróży przez Gdynię Główną jest dłuższy zaledwie o kilka minut, a czasami nawet krótszy. Bezpośredni pociąg pokonuje trasę z Gdyni Karwin do Gdańska Wrzeszcza w 39 min. (w drugą stronę jedzie 37 min.). Połączenie z przesiadką na pociąg SKM od 39 min do 48 min. Gdy zaś skorzystamy w kilku przypadkach z pociągu Przewozów Regionalnych podróż skróci się nawet do 31 min. Co ważne, poruszając się pociągami SKM podróż z przesiadką możemy odbywać na jednym bilecie – zarówno jednorazowym, jak i okresowym i kosztuje to dokładnie tyle samo co na pociąg bezpośredni. Z kolei z pociągów Przewozów Regionalnych bez konieczności zakupu dodatkowe biletu mogą korzystać posiadacze biletów okresowych SKM oraz łączonych MZKZG. Szczegółowy rozkład jazdy wszystkich pociągów w relacji Gdynia Karwiny – Gdańsk Wrzeszcz znajduje się w tabeli powyżej.

- Od pierwszych dni na bieżąco śledzimy zainteresowanie nowymi przystankami PKM w Gdyni i analizujemy, jak są one odbierane przez mieszkańców – mówi wicemarszałek województwa Ryszard Świlski, odpowiadający za transport kolejowy w regionie – Przykładowo w czwartek, 14 grudnia,  o godz. 7:40 z pociągu relacji Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna na przystanku Stadion wysiadło 51 pasażerów, w większości prawdopodobnie pracowników pobliskich biurowców przy ul. Łużyckiej. Z kolei na Karwinach już od poniedziałku obserwujemy podobnej wielkości ruch, ale w drugą stronę – w kierunku Portu Lotniczego i Gdańska Wrzeszcza. To niewątpliwie sukces, bo przecież przystanki te funkcjonują dopiero kilka dni. To również pokazuje, że dla wielu osób PKM stała się już normalnością. Pociągi pojechały przez dwa nowe przystanki, ludzie wysiedli do pracy i wszystko jest normalnie. Tak powinno być.

Więcej zdjęć na profilu PKM na Facebooku:

Realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pierwotnie obejmował budowę do końca 2015 r. wyłącznie 18-kilometrowej linii kolejowej pomiędzy Gdańskiem-Wrzeszczem i Rębiechowem wraz z 8 nowymi przystankami. Budowa dodatkowych przystanków na istniejącej już linii kolejowej 201 Gdynia – Kościerzyna planowana była dopiero w kolejnym etapie PKM, w ramach nowych środków unijnych dostępnych do 2020 roku. Kiedy jednak udało się uzyskać zwiększenie unijnego dofinansowania projektu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa oraz PKM SA wystąpiły do Komisji Europejskiej z wnioskiem o zgodę na realizację trzech dodatkowych przystanków PKM planowanych na linii 201 – Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion – w ramach rozszerzenia I etapu projektu PKM. KE zgodziła się na to w lutym 2015 roku,  dzięki czemu przystanek Gdańsk Osowa udało się wybudować już w grudniu 2015 r. Dwa przystanki PKM na terenie Gdyni, ze względu na trudniejszą lokalizację, wymagającą bardziej szczegółowych i czasochłonnych uzgodnień technicznych z PKP PLK (jako zarządcą linii 201), powstały później, a pierwszy pociąg zatrzyma się na nich 10 grudnia 2017 roku – czyli trzy lata wcześniej niż pierwotnie planowano.

Za budowę przystanków odpowiadała spółka PKM. Wraz z przebudową układu torowego, kosztowały 25,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł wyłożył gdyński magistrat, a 2,5 mln to koszt budowy splotu torowego (finansuje to PKP PLK).


This entry was posted in aktualnosci. Bookmark the permalink.

Comments are closed.