Przy okazji elektryfikacji linii PKM planowana jest budowa dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga

Jest szansa, że przy okazji elektryfikacji linii PKM w latach 2021-2023 powstanie także… dodatkowy przystanek PKM Gdańsk Firoga, zlokalizowany przy ul. Szybowcowej, w sąsiedztwie siedziby Intela. Przewidywany koszt netto projektu pn. „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga” to 73,1 mln zł (łącznie elektryfikacja wraz z przystankiem Gdańsk Firoga). Złożony przez PKM SA wniosek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakłada 85-procentowe dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (czyli ok. 61,7 mln zł).


Pod koniec lipca br. PKM SA złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek o unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projektu pt. „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga”. Staramy się o 85-procentowe dofinansowanie z UE planowanej przez nas inwestycji, która przy okazji elektryfikacji zakłada także budowę dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga. Zakończenie oceny wniosków złożonych w ramach konkursu planowane jest przez CUPT w pierwszym kwartale 2018 r. Wówczas zostanie opublikowana lista rankingowa i dowiemy się, czy projekt PKM otrzymał unijne dofinansowanie.

Przystanek PKM Gdańsk Firoga był przez nas planowany od samego początku, gdyż analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM. Dlatego już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek.

Tę rezerwę pod przyszły przystanek – wówczas roboczo nazywany „Dolina Krzemowa” – pokazywaliśmy już podczas konsultacji społecznych projektu PKM w 2011 roku:

http://www.pkm-sa.pl/…/nowy-wariant-przebiegu-kolei-metrop…/

http://www.pkm-sa.pl/…/gallery/firoga-zmiana/firoga_plan.jpg

Od samego początku linia PKM planowana była także jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji musieliśmy odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.
Obecnie taki projekt (uwzględniający również budowę 2 toru na linii 201) jest już przez PKP PLK przygotowywany, więc równolegle z projektem PKP PLK również linia PKM zostanie w latach 2021-2023 zelektryfikowana. Przy tej okazji postanowiliśmy także wrócić do pomysłu przystanku PKM Gdańsk Firoga, gdyż rejon ten rozwija się bardzo dynamicznie (głównie dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, który ma tu swoją główną polską siedzibę) i obecnie – w perspektywie lat 2021-2023 – budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest przez nas w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT…
W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) postanowiliśmy nadać mu numer 6@ – dzięki temu idealnie wkomponuje się on w gdańską „dolinę krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.

This entry was posted in aktualnosci. Bookmark the permalink.

Comments are closed.