Ponad 3 miliony pasażerów na linii PKM w 2017 roku

Z przygotowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego statystyk wynika, że w 2017 roku z linii PKM skorzystało nieco ponad 3 mln osób. To rekordowy wynik! Oznacza on bowiem aż 50-procentowy wzrost liczby pasażerów w porównaniu z 2016 rokiem, kiedy pociągi SKM obsługujące linię PKM przewiozły 2 mln pasażerów.



Z podsumowania statystyk na linii PKM za IV kwartał 2017 r. wynika, że po wyrównanym, wysokim poziomie liczby pasażerów w październiku (289,1 tys.) i listopadzie (286,3 tys.) w grudniu nastąpił tradycyjny spadek (271,1 tys.), spowodowany przerwą świąteczną, podczas której z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie, stanowiący dużą grupę pasażerów PKM. Mimo to cały 2017 rok udało się zamknąć rekordową liczbą 3.073.200 pasażerów na wszystkich trasach kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz – Port Lotniczy – Gdynia, Kartuzy – Gdańsk i Kościerzyna – Gdynia).

- Jest to najlepszy wynik od momentu uruchomienia linii PKM w 2015 roku – mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego nadzorujący transport w regionie. – Cieszy nas, że z każdym rokiem coraz więcej mieszkańców Trójmiasta i Pomorza przekonuje się do transportu kolejowego, co widać w naszych statystykach. To efekt konsekwentnie wprowadzanych przez nas zmian, odpowiadających potrzebom mieszkańców, dla których linia PKM powstała.

Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku – czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy – wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM. W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później – 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. – 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.). Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.

Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM  funkcjonują dwa dodatkowe przystanki Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack. Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt + powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej (+ powrót w kierunku Gdańska w godzinach popołudniowych).

- Dlatego w przygotowywanej przez nas obecnie korekcie rozkładu jazdy SKM dla linii PKM, jaka wejdzie w życie w marcu 2018 r., pociągi na tej trasie zostaną jeszcze lepiej dopasowane do godzin pracy w biurowcach przy Łużyckiej, aby jeszcze więcej osób mogło skorzystać z tej nowej możliwości dojazdu do Gdyni – dodaje wicemarszałek Ryszard Świlski.

This entry was posted in aktualnosci. Bookmark the permalink.

Comments are closed.