Test na wiadukcie WK 11 zaliczony

10801609_853661944667191_5757293124926059360_nTrwają próby obciążeniowe na obiektach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Późnym wieczorem, 19 listopada 2014 r., na 80-metrowym wiadukcie kolejowym WK 11, położonym nad jedną z głównych arterii Gdańska – ul.Słowackiego, odbyły się statyczne próby obciążeniowe. Wynik testów okazał się pozytywny.

Tuż po godzinie 20.30, na pierwszy tor, od strony Strzyży wjechały dwie, połączone ze sobą lokomotywy ważące w sumie ponad 240 ton. Na drugi tor zaś lokomotywa z dwoma wagonami wypełnionymi tłuczniem, o łącznej wadze niemal 300 ton. W sumie stojące na wiadukcie pojazdy szynowe ważyły ponad 500 ton.

-Każdy taki wiadukt po wybudowaniu musi być obciążony i to obciążenie musi przez jakiś czas na tym obiekcie trwać – tłumaczy dr hab. inż. Krzysztof  Żółtowski z Politechniki Gdańskiej, będący konsultantem przy budowie wiaduktów PKM.

Ustawione na torach pojazdy stały tak przez niemal 2 godziny. Aby tradycji stało się zadość, podczas próby obciążeniowej budowniczowie oraz projektanci tego obiektu mostowego ustawili się bezpośrednio pod nim.

- Próby te mają zweryfikować obliczenia w stosunku do tego jak konstrukcja zachowa się w rzeczywistości wyjaśnia  Tomasz Studnicki, inspektor nadzoru ds. mostowych w PKM SA, odpowiedzialny za budowę wiaduktu WK 11.

Po trwającej dwie godziny próbie można było ocenić, czy wiadukt powrócił do swojej właściwej geometrii.

- Wszystko jest zgodne z obliczeniami – uważa dr hab. Inż. Krzysztof Żółtowski. – Według obliczeń wiadukt ugiął się o zaledwie 2 mm. Jest to zgodne z normą i wcześniejszymi obliczeniami, przygotowywanymi jeszcze na etapie projektowania.

Przeprowadzone w ten sposób próby były niezbędne do wystąpienia o zgodę na użytkowanie kolejnego już obiektu inżynieryjnego na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Przypomnijmy, że poprzednim tak ważnym wydarzeniem na tym obiekcie, było 24-godzinne betonowanie wiaduktu WK 11, jakie odbyło się 4-5 kwietnia br. betonomieszarki dostarczyły ponad 800 m sześciennych betonu. Ze względów konstrukcyjnych, proces ten musiał zostać przeprowadzony bez żadnej przerwy.

This entry was posted in aktualnosci. Bookmark the permalink.

Comments are closed.