Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na półmetku

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przekroczyła właśnie półmetek. Umowa z wykonawcą inwestycji podpisana została 7 maja 2013 r., dzień później wykonawca przejął od nas teren budowy, natomiast termin zakończenia robót budowlanych wyznaczony został na 30 kwietnia 2015 r. Potem linię PKM czeka jeszcze kilkumiesięczny proces odbiorów technicznych, przejazdów próbnych oraz uzyskiwania niezbędnych certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie. Oficjalne uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dla pasażerów planowane jest w drugiej połowie 2015 r.


Chociaż do 30 kwietnia 2014 r. minęło 50 proc. okresu realizacji inwestycji, zakres wykonanych w tym czasie prac nieznacznie wyprzedza harmonogram i wynosi ok. 55 proc. Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne – na poziomie 65 proc.), usunięcia tzw. kolizji sieciowych (60-80 proc.) oraz roboty mostowe (w zależności od obiektu – od 25 do 80 proc.). Gotowe są fundamenty wszystkich 8 przystanków PKM, a w ponad połowie z nich powstają już klatki schodowe prowadzące na perony. Na przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo 28 kwietnia rozpoczął się już nawet montaż konstrukcji charakterystycznej, czerwonej wiaty przystankowej.

Najważniejsze zdarzenia na budowie PKM po pierwszym roku inwestycji:

  • Ukończone są już konstrukcje 25 z 41 obiektów inżynieryjnych (wiadukty kolejowe, drogowe, kładki i przejścia dla pieszych, przepusty dla zwierząt). Większość z pozostałych 16 obiektów jest zaawansowana w ponad 50 procentach.
  • 950-metrowa estakada jest już gotowa w 80 procentach! Do 30 kwietnia 2014 r. zabetonowanych zostało 20 z 25 przęseł tego najdłuższego wiaduktu na całej trasie PKM.
  • Budynek Lokalnego Centrum Sterowania PKM został ukończony w stanie surowym (12.11.2013 r. zawieszono na nim tradycyjną wiechę). Obecnie trwa montaż stolarki okiennej i elewacji (to tu 1 maja 2014 r. odbył się Dzień Otwarty na budowie PKM).
  • Gotowy jest już prawie kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego w Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska, położony jeszcze w grudniu 2013 r. Prace torowe zostaną wznowione na przełomie maja i czerwca 2014 r. Na placu budowy przez okres zimowy wykonawca zgromadził zapas szyn i podkładów kolejowych wystarczających do położenia 11 km torowiska (dostawy wciąż trwają)
  • Wykonano odhumusowanie całej 18-kilometrowej trasy PKM, wyrównanie i stabilizacja terenu, wykonanie dużej części robót ziemnych. połowa trasy PKM jest już przygotowanych do układania torowiska.
  • Wyburzono (w okresie VI-VIII 2013) wszystkie pozostałości historycznych wiaduktów dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w tym słynnego Mostku Weisera na gdańskiej Strzyży, któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna. Przed wyburzeniem każdy z reliktów Kolei Kokoszkowskiej został zeskanowany specjalistycznym skanerem 3D, w celu zachowania go w formie cyfrowej dla przyszłych pokoleń. Podczas Dnia Otwartego na budowie PKM 1 maja 2014 r. po raz pierwszy zostały pokazane trójwymiarowe animacje przedstawiające 13 zburzonych w ubiegłym roku wiaduktów.

Aktualne informacje z budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej można śledzić na bieżąco na naszym profilu na Facebooku:

https://www.facebook.com/PomorskaKolejMetropolitalna

oraz na naszym kanale YouTube:

https://www.youtube.com/user/PKMsa2015/videos

Polecamy Wam również galerię zdjęć lotniczych tej największej inwestycji komunikacyjnej Samorządu Województwa Pomorskiego, na których najlepiej widać, ile robót udało się już wykonać w ciągu zaledwie roku od wbicia pierwszej łopaty.

Fot. Przemek Świderski/Dziennik Bałtycki/Pomorska Kolej Metropolitalna

This entry was posted in aktualnosci. Bookmark the permalink.

Comments are closed.