Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu

10896398_878837942149591_405410558826339896_oBudowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zbliża się do końca. Umowa z wykonawcą inwestycji podpisana została 7 maja 2013 r., natomiast termin zakończenia robót budowlanych wyznaczony został na 30 kwietnia 2015 r. Potem linię PKM czeka jeszcze kilkumiesięczny proces odbiorów technicznych, przejazdów próbnych oraz uzyskiwania niezbędnych certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie. Oficjalne uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dla pasażerów planowane jest 1 września 2015 r.

Chociaż 31 grudnia 2014 r. mija 83 proc. okresu realizacji inwestycji, zakres wykonanych w tym czasie prac nieznacznie wyprzedza harmonogram i wynosi ok. 86 procent. Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne – na poziomie 95 proc.), nawierzchnie torowe (85 proc.) oraz przebudowy sieci w ramach tzw. usuwania kolizji (od 80 proc. w przypadku sieci sanitarnych do 100 proc. przy sieciach c.o. i gazowej). Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych – w zależności od obiektu – wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe. Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady WK 36 przy gdańskim lotnisku udało się wykonać 1,5 miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem.

Aż 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie (większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r.). Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego WD 34 na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich – Gdańsk-Rębiechowo i Gdańsk-Kiełpinek – posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie – na poziomie 55-60 procent – jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych. Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku:

  • LUTY/MARZEC 2015 – zakończenie robót torowych
  • MARZEC/KWIECIEŃ 2015 – rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, dedykowanego do obsługi linii PKM.
  • 30 KWIETNIA 2015 – Zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie – w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz – prace potrwają do 31.10.2015 r.)
  • MAJ – SIERPIEŃ 2015 – procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM.
  • 1 WRZEŚNIA 2015 – Oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Pomorska Kolej Metropolitalna w liczbach:

  • Budowana długość linii – 19,5 km (18 km dwutorowej linii w kierunku Gdyni + 1,5 km łącznik w kierunku Kościerzyny)
  • Długość całkowita torów – 33 km (bez rozjazdów)
  • Liczba rozjazdów – 21
  • Liczba obiektów inżynierskich – 41,
    w tym:
    -       wiadukty kolejowe – 17
    -       wiadukty drogowe – 5
    -       kładki dla pieszych – 4
    -       przepusty i przejścia pod torami – 15
  • Liczba przystanków – 8 (+ 3 dodatkowe na linii 201: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny, Gdynia-Stadion)
  • Liczba torów odstawczych – 3 (w rejonie stacji Gdańsk Wrzeszcz -  2 tory należące do PKP PLK oraz w rejonie stacji Gdańsk Rębiechowo – 1 tor należący do PKM)
  • Maksymalna liczba pociągów na linii w jednym kierunku – 9-12 (przy funkcjonującym systemie ERTMS)
  • Różnica wysokości w metrach pomiędzy punktem początkowym, a końcowym linii wynosi 134 m.
  • Punkty styczne z liniami kolejowymi PKP PLK – 3 (Gdańsk-Wrzeszcz, Gdańsk-Osowa, Rębiechowo)
  • Zastosowany system prowadzenia i kontroli ruchu – ETCS poziomu 2
  • Maksymalny spadek ( w promilach ) – 34 (na podjeździe toru nr 1 na wiadukt WK 2)
  • Maksymalna prędkość pociągów na linii PKM – 120 km/h
  • Na całej linii PKM wbudowanych zostało 28 970 podkładów. Gdyby wszystkie te podkłady ustawić jeden na drugim, to miałyby wysokość 8,5 tys. m – tyle co najwyższy szczyt świata Mount Everest.
  • Na torach PKM wykonano ponad 2,4 tysiąca spawów szyn.
  • W trakcie budowy PKM przeprowadzono ponad 58 tysięcy badań laboratoryjnych.
  • Łącznie wykorzystano ponad 55 tys. m sześc. betonu co oznacza transport betonu ponad 6200 betonowozami. Gdyby je ustawić w kolejce jeden za drugim, otrzymalibyśmy dystans ok. 43 km – rząd betoniarek zaczynający się w Gdańsku Głównym kończyłby się w Redzie.
  • Użyty do budowy PKM beton waży łącznie ok. 137 500 ton, czyli tyle, ile wszyscy mieszkańcy Warszawy razem wzięci.
  • Przy budowie obiektów mostowych wykorzystano ponad 7 300 000 kg (7,3 tys. ton) zbrojenia czyli mniej więcej tyle ile waży cała wieża Eiffela. Zbrojenie przyjechało na budowę 365 samochodami. Łączna długość prętów zbrojeniowych to ok. 3000 km – tyle, ile wynosi odległość z Gdańska do Madrytu.
  • Na budowę przywieziono 270 tys. ton pospółki (materiał sypki) i 172 tys. ton kruszywa. Gdyby tym materiałem wypełnić towarowe wagony kolejowe, to zebrałoby się 2370 wagonów. Gdyby ustawić je jeden za drugim, to kolejka wagonów zablokowałaby tory od stacji Gdańsk-Główny do stacji Gdynia-Grabówek.
  • Ponad 8,5 tysiąca osób odwiedziło Dni Otwarte na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W tym 4 tysiące na Matarni – 1 maja 2014 r., 2,5 tysiąca na Strzyży i ponad 2 tysiące na Niedźwiedniku – kolejno 6 i 13 września 2014 r.
  • Długość kabli telekomunikacyjnych położonych na terenie PKM to 134 km, czyli tyle ile wynosi odległość z Gdańska do Miastka.
  • Na trasie PKM zainstalowane będą 2 smarownice, czyli bezobsługowe urządzenia przytorowe, które w chwili najazdu pojazdu w sposób mechaniczny dozują smar i spryskują go na powierzchnie szyny.
  • Na trasie PKM położono 197 km kabli i przewodów energetycznych, czyli tyle ile wynosi odległość z Ustki do Elbląga.
  • Na trasie PKM wbudowano około 1700 sztuk pali wspierających obiekty mostowe, ich łączna długość to ok. 25 km, czyli tyle co odległość z Kolbud do Kartuz.
  • W sumie objętość wszystkich wykopów, nasypów i dowozów gruntu wyniosła ok. 3 mln m sześc., czyli 0,003 km3. Dla porównania Morze Bałtyckie ma 21 721 km³.
  • Przy przystankach PKM dostępnych będzie w sumie 296 miejsc dla rowerzystów oraz 702 miejsca parkingowe dla samochodów.
  • W ramach tzw. nasadzeń zastępczych (za blisko 20 tys. drzew i krzewów wyciętych w związku z budową) Pomorska Kolej Metropolitalna posadziła niemal 75 tysięcy drzewek i sadzonek leśnych na terenie Gdańska i okolic. Wśród nich znalazły się sosna pospolita, buk pospolity, dąb bezszypułkowy, brzoza brodawkowata, modrzew oraz lipa drobnolistna.
  • Do obsypania i podbicia torów zużyto niemal 60 tys. ton  tłucznia, co przekłada się na pojemność około 3,5 tys. ciężarówek. Gdyby cały ten tłuczeń miała dowozić tylko jedna ciężarówka przez 24 godziny na dobę, zajęłoby to jej cały rok!
  • Najdłuższy obiekt mostowy na linii PKM, to 940-metrowa estakada obok gdańskiego lotniska, oznaczona symbolem WK 36. Podzielony jest on na 25 przęseł, opartych na 26 podporach.
  • 248 – to numer przyznany nowej, dwutorowej linii PKM w prowadzonym przez PKP PLK wykazie wszystkich linii kolejowych w Polsce (+ 253 dla jednotorowej łącznicy w kierunku Kościerzyny)

Aktualne informacje z budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zamieszczamy na bieżąco na naszym profilu na Facebooku

Polecamy również nasz kanał YouTube, z najnowszym odcinkiem filmowej „Kroniki budowy PKM”

This entry was posted in aktualnosci. Bookmark the permalink.

Comments are closed.